HAKA-ideakilpailussa selvitettiin, miten julkisilla hankinnoilla tehdään kestävämpi tulevaisuus

Valtiovarainministeriön kanssa yhteistyössä toteutettu HAKA-ideakilpailu kokosi yhteen 13 monitieteistä ja -taustaista tiimiä visioimaan ratkaisuehdotuksia julkisten hankintojen kehityskohtiin marras-joulukuussa.
By
Maija Leermakers
December 10, 2020
December 10, 2020

HAKA-ideakilpailussa selvitettiin, miten julkisilla hankinnoilla tehdään kestävämpi tulevaisuus

Valtiovarainministeriön kanssa yhteistyössä toteutettu HAKA-ideakilpailu kokosi yhteen 13 monitieteistä ja -taustaista tiimiä visioimaan ratkaisuehdotuksia julkisten hankintojen kehityskohtiin marras-joulukuussa.
By
Maija Leermakers

Miksi julkiset hankinnat, miksi nyt?

Suomi on julkisten hankintojen innovatiivisuuden kärkimaita, mutta hankintojen vastuullisuudessa on vielä tekemistä. Syyskuussa 2020 lanseeratun Suomen ensimmäisen kansallisen julkisten hankintojen strategian tavoitteena onkin edistää julkisiin hankintoihin käytettävien varojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä julkisen talouden kestävyyttä.

Mitkä julkiset hankinnat?
Julkiset hankinnat ovat valtion, kuntien ja kuntayhtymien ostamia, vuokraamia tai urakalla teettämiä tavaroita tai palveluita, eli melkein mitä tahansa hävittäjistä ruohonleikkureihin ja hiilijalanjälkien laskennasta käännöspalveluihin.

Valtiovarainministeriön mukaan julkiset hankinnat ovat merkittävä keino muun muassa ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen vastuullisuuden edistämisessä, strategisen johtamisen kehittämisessä ja markkinoiden toimivuuden parantamisessa. Nämä lähtökohdat toimivat HAKA-ideakilpailun käynnistäjänä:

"Syyskuussa julkisten hankintojen strategian toteutus on lähtenyt kunnolla käyntiin, eli aikaikkuna on äärettömän hyvä. Tällä hetkellä kehittämistyötä on paljon käynnissä, ja HAKAssa haluttiin käydä vielä läpi reunalta tulevat uudet ideat, joita ei ole otettu mukaan aikaisemmin", kertoo Tero Meltti, valtiovarainministeriön finanssineuvos.

Sosiaalisesta kestävyydestä keinoälyyn ja käyttäjien aktivointiin

HAKA toi yhteen 52 motivoitunutta osallistujaa yrittäjistä opiskelijoihin ja hankinta-asiantuntijoihin. Kahden viikon aikana näistä osallistujista muotoutuneet 13 tiimiä etenivät ongelman valinnasta ratkaisuehdotuksen hahmotteluun ja siitä edelleen idean jatkokehitykseen. Matkan varrella tiimit saivat tukea ja mentorointia hankinta-alan monipuolisilta ammattilaisilta. 4. joulukuuta ideakilpailu huipentui livestriiminä toteutettuun finaaliin, jossa tiimit esittelivät ideansa tuomaristolle.

Ideoita yhdistäviksi teemoiksi nousivat sosiaalinen ja ekologinen kestävyys, keinoäly sekä julkisesti hankittujen palvelujen käyttäjien osallistaminen hankintaan. Finaalissa kärkinelikkoon nousivat seuraavat tiimit:

  1. Social Impact
  2. Blancco
  3. Hilma meets Wilma ja Täsmätiimi (jaettu sija)

Tuomariston mukaan finaalinelikko tarttui ratkaisuehdotuksillaan ajankohtaisiin ongelmiin, ja heidän ideoillaan oli aitoa toteuttamispotentiaalia.

Voittajatiimi Social Impactin idea tähtää vastuullisuuden edistämiseen integroimalla kansalliseen hankintailmoituspalveluun (hankintailmoitukset.fi) uusia ominaisuuksia, jotka helpottavat vastuullisuuden kriteerien huomioimista hankintailmoitusta laatiessa ja edistävät hankintojen vastuullisuusasteen julkista seurantaa. Entuudestaan toisiaan tuntemattomista yksilöhakijoista koottu voittajatiimi onnistui tuomariston mukaan kehittämään käytännönläheisen ja pitkällä tähtäimellä toteutettavissa olevan idean, joka istuu hyvin kansalliseen julkisten hankintojen strategiaan.

“Parasta oli itsensä haastaminen uuden aiheen äärellä”

HAKA-ideakilpailun osallistujat olivat mielettömän motivoituneita ja puhalsivat yhteen hiileen, vaikka eivät etätoteutuksesta johtuen työskennelleet kasvotusten kertaakaan. Helsinki Think Companyn tiimin fasilitoimissa työpajoissa oli ilo kokea, kuinka olimme aidosti mukana muovaamassa vastuullisempaa tulevaisuutta. HAKA 2020 -osallistujien sanoin:

"“Ihan huippua ja tehokasta ja innostavaa!”
“Toisenlainen yhdessä tekeminen oli antoisaa.”
“WAU”

Tsekkaa HAKA-ideakilpailun aftermovie ja finaalistriimi tästä:

Lue lisää HAKA-ideakilpailusta haasteen verkkosivuilta ja tutustu kansalliseen julkisten hankintojen strategiaan täällä.


Creators

Maija Leermakers

Communications & marketing expert and cultural studies major. I sometimes dabble in website design and am very fond of breakfasts.

SHARE

Close Cookie Preference Manager
Cookie Settings
By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage and assist in our marketing efforts.
More info
Strictly Necessary (Always Active)
Cookies required to enable basic website functionality.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.